Prezent od Mikołaja – czy można go oddać do sklepu, gdy nie spodoba się odbiorcy?
Szósty grudnia to dzień wyczekiwany przez wielu małych i dużych. To dziś Mikołaj przynosi prezenty, którymi chce sprawić radość bliskim. Lecz niestety, czasem Mikołaj nie trafi w gust odbiorcy. „W takich sytuacjach można rozważyć zwrot do sklepu. Musimy jednak pamiętać, że prawo do zwrotu pełnowartościowego towaru uzależnione jest od typu sklepu, w którym został kupiony i też są od niego wyjątki” – informuje Joanna Jahn-Machowska, Małopolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.
W sklepach internetowych konsument w ciągu 14 dni od otrzymania rzeczy może odstąpić od umowy bez podania przyczyny, czyli zrezygnować z zakupu. W tym terminie musi skierować do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Następnie, w ciągu kolejnych 14 dni powinien odesłać towar, a sprzedający zwrócić mu pieniądze, w tym koszty dostarczenia towaru. Trzeba pamiętać, że sprzedający może się wstrzymać ze zwrotem pieniędzy do czasu odebrania odesłanego towaru albo potwierdzenia jego odesłania.
Nie każdy towar kupiony przez Internet można zwrócić. Przepisy wyłączają m.in. rzeczy nieprefabrykowane, wyprodukowane według specyfikacji konsumenta (np. zrobiona na zamówienie koszulka z nadrukowanym, przesłanym przez niego zdjęciem), rzeczy dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych czy chociażby nagrań muzycznych, filmowych, czy programów komputerowych dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli konsument otworzył opakowanie.
W sklepach stacjonarnych natomiast, już od 1995 roku przedsiębiorcy nie mają prawnego obowiązku przyjęcia zwracanego pełnowartościowego towaru, gdy konsument po prostu się rozmyśli albo kupi prezent, który nie trafi w gust odbiorcy. Zależy to wyłącznie od ich dobrej woli i praktyki. Warto zatem wcześniej zapytać, czy w danym sklepie przyjmowane są zwroty, a jeśli tak, to na jakich warunkach – podpowiada Joanna Jahn-Machowska, Małopolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorca może określić np.: termin zwrotu, obowiązek zachowania metki, zwracać pieniądze na kartę podarunkową, czy też nawet ograniczyć się do wymiany na inny kolor lub rozmiar.
Niezależnie od powyższego, życzymy wszystkim samych trafionych prezentów i przypominamy, że każdy konsument może się do nas zwrócić o poradę w zakresie jego praw. Można to zrobić osobiście w naszej siedzibie w Krakowie, przy ul. Ujastek 7, telefonicznie pod numerem: 12 448-10-30, za pośrednictwem poczty e-mail: sekretariat@krakow.wiih.gov.pl czy też przez ePUAP: /vkf2ix527j/SkrytkaESP.