TRYB POSTĘPOWANIA
Od złożenia wniosku do rozprawy
Aby wnieść sprawę do sądu należy złożyć wniosek o rozpatrzenie sporu wraz z podpisanym co najmniej przez wnioskodawcę zapisem na sąd polubowny (dostępnym w zakładce "Do pobrania").
Od wniosku nie jest pobierana żadna opłata.
Jeżeli jednak podjęcie przez Stały Sąd Polubowny czynności jest połączone z
wydatkami (np.: dowód z opinii rzeczoznawcy), sąd pobiera zaliczkę na
pokrycie wydatków od strony, która o to wnosiła. Gdy obie strony sporu
(przedsiębiorca i konsument) wniosą o przeprowadzenie określonych
czynności lub sąd dopuści te czynności z urzędu, strony ponoszą koszty w
częściach równych bądź innym stosunku. Decyduje o tym Stały Sąd Polubowny..
Tryb postępowania przed Stałym Sądem Polubownym:
- Złożenie wniosku (bezpośrednio, listownie lub email) - wniosek powinien dotyczyć sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, a także powinien być wypełniony i własnoręcznie podpisany.
-
Przewodniczący po otrzymaniu wniosku:
-
dokonuje wstępnej oceny wniosku, czy może zostać on rozpatrzony
przez Stały Sąd Polubowny oraz czy spełnia wymogi formalne. Jeżeli w wyniku wstępnego
badania wniosku okaże się, że sprawie można nadać dalszy bieg
Przewodniczący
przesyła odpis wniosku wraz z załącznikami do strony przeciwnej
z pisemnym zapytaniem , czy wyraża ona zgodę na rozpatrzenie sprawy przez Stały Sąd Polubowny.
-
dokonuje wstępnej oceny wniosku, czy może zostać on rozpatrzony
przez Stały Sąd Polubowny oraz czy spełnia wymogi formalne. Jeżeli w wyniku wstępnego
badania wniosku okaże się, że sprawie można nadać dalszy bieg
Przewodniczący
przesyła odpis wniosku wraz z załącznikami do strony przeciwnej
- Przedsiębiorca lub konsument przedstawia pisemną propozycję polubownego załatwienia sprawy - ugoda wstępna.
- Przedsiębiorca lub konsument wyraża zgodę na rozpatrzenie sprawy przez Stały Sąd Polubowny - Przewodniczący wyznacza termin rozprawy, zawiadamiając o tym obie strony i jednocześnie wzywa je, aby w terminie tygodniowym od dnia doręczenia zawiadomienia wskazały do składu orzekającego po jednym arbitrze z listy stałych arbitrów sądu. Jeżeli tego nie zrobią, wyboru arbitrów dokonuje Przewodniczący z urzędu.
- Przedsiębiorca lub konsument nie wyraża zgody - zwrot dokumentów do powoda - pozostaje możliwość złożenia pozwu do sądu powszechnego.
- Przedsiębiorca lub konsument nie przekazuje odpowiedzi w odpowiednim terminie - zwrot dokumentów - pozostaje możliwość złożenia pozwu do sądu powszechnego.
Jeżeli złożony wniosek nie dotyczy sporu, który może być rozpatrywany przez sąd (np.: spór dotyczy umowy ubezpieczenia, umowy bankowej, sporu pomiędzy przedsiębiorcami), Przewodniczący pozostawia wniosek bez rozpatrzenia. W przypadku braków formalnych wniosku (np. nieoznaczenie lub niedokładne oznaczenie stron lub przedmiotu sporu, niepodpisanie wniosku), Przewodniczący wzywa wnioskodawcę do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie tygodniowym od dnia doręczenia wezwania. Po bezskutecznym upływie terminu Przewodniczący zwraca wniosek wnioskodawcy. Sprawie nie nadaje się wówczas dalszego biegu. Zgodnie z art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1063 z późn. zm.), Sąd może odmówić rozpatrzenia sporu w przypadku, gdy:
|