Pomniejszanie czcionki Powiększanie czcionki Przycisk zmiany kontrastu

Komunikat UOKiK: zwrot nietrafionego prezentu, reklamacja nieudanego balu.


Boże Narodzenie za nami. Za chwilę będziemy świętować Nowy Rok. UOKiK życzy bezpiecznej i radosnej zabawy sylwestrowej. Podpowiada też, co zrobić, jeśli nie wszystko się uda, a prezenty nie do końca przypadły nam go gustu.

Grafika przedstawia po prawej stronie Mikołaja, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Jeśli Mikołaj kupił prezent w sieci – możesz go zwrócić (z drobnymi wyjątkami). Podróżując z Laponii, wstąpił do sklepu stacjonarnego? Zwrot niewadliwego prezentu, który po prostu Ci się nie podoba, zależy od dobrej woli sprzedawcy.”

Grafika przedstawia po prawej stronie Mikołaja, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „W tej sytuacji sklep ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. W zamian – może Ci zaproponować m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.”

. Grafika przedstawia po prawej stronie kobietę przy laptopie, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Zakupy przez internet 14 dni na odstąpienie od umowy 14 dni na odesłanie prezentu kupionego online 14 dni na zwrot pieniędzy Pamiętaj o dowodzie zakupu!”

Grafika przedstawia po prawej stronie kobietę i mężczyznę przy książce, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Internetowy Mikołaj nie zawsze daje nam możliwość odesłania prezentu. Co więcej! Obdarowani chcąc zwrócić prezent, powinni przestrzegać pewnych zasad. Prezentowy FAQ UOKiK i ECK: Czy Mikołaj przyjmie zwrot książki, która mnie nie interesuje? Wiem, że była kupiona przez internet. Książkę w wersji papierowej możemy zwrócić sprzedawcy, inaczej jest w przypadku e-booka. Jeżeli został pobrany – nie podlega zwrotowi.”

Grafika przedstawia po prawej stronie kobietę trzymającą globus i prezent, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Dostałam od Mikołaja bilety lotnicze do Paryża, termin mi jednak nie odpowiada. Czy mogę je zwrócić? Sprawdź, w jakiej taryfie został kupiony bilet. Być może Mikołaj wybrał taryfę umożliwiającą bezpłatną anulację lub zmianę terminu. W innym wypadku rezygnacja lub zmiana daty może się wiązać z kosztami.”

Grafika przedstawia po prawej stronie mężczyznę, kobietę i dwoje dzieci trzymających prezenty, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Mikołaj podarował mi płytę zespołu, który nie należy do moich ulubionych. Przez przypadek zerwałam folię. Czy mimo to, mogę ją zwrócić? Zapieczętowane nagrania audiowizualne po otwarciu nie podlegają zwrotowi – nawet jeżeli zostały kupione online.”

Grafika przedstawia po prawej stronie postać trzymającą stos prezentów, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Sweter z dziurą? Miś bez oczka? Bluza z niedziałającym suwakiem? Inna wada prezentu? Reklamuj! Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Na reklamację masz dwa lata od daty zakupu.”

Grafika przedstawia po prawej stronie dłonie dwóch osób trzymających prezent, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Dowód zakupu jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto, dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które były podczas zakupów. W reklamacji możesz żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór należy do Ciebie!”

Grafika przedstawia po prawej stronie kobietę trzymającą swoje włosy z miną wyrażającą niezadowolenie, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Nieudana fryzura lub makijaż? Reklamuj. Najlepiej zrób to jak najszybciej i wyznacz termin na korekty. Możesz żądać poprawek, zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny lub rabatu… Pamiętaj jednak, że zwrotu pieniędzy masz prawo wymagać wtedy, kiedy wada jest istotna (np. usługa fryzjerska zniszczyła ci włosy lub zabieg kosmetyczny spowodował chorobę).”

Grafika przedstawia po prawej stronie osoby podczas przyjęcia, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Zgubiona kurtka? Wchodząc na imprezę sylwestrową widzisz napis „za zaginięcie lub zniszczenie szatnia nie odpowiada” – jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, niezależnie od tego, czy jest płatna czy nie.”

Grafika przedstawia po prawej stronie mężczyznę w czapeczce imprezowej, z niezadowoloną miną, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Nieudana zabawa sylwestrowa? Organizator nie zapewnił atrakcji, które obiecał w ofercie? Sala była mniejsza, mało zadbana, mniej posiłków zaserwował, a zespół na żywo okazał się muzyką z płyt? Złóż reklamację i domagaj się zwrotu części pieniędzy.”

Grafika przedstawia po prawej stronie postacie w zimowym ubraniu, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Nieudany wyjazd? Jeśli warunki zorganizowanego wyjazdu są niezgodne z umową (np. niższy standard hotelu, mniej atrakcji) złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Zrób to jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Jednak swoich praw będziesz mógł dochodzić przez 3 lata – dopiero wtedy twoje roszczenia się przedawnią.”

Grafika przedstawia po prawej stronie osobę w poczekalni, po lewej u góry logo UOKiK’u i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a poniżej tekst: „Nieudany lot? Podróż lotnicza na Sylwestra skończyła się 5-godzinnym oczekiwaniem na lot? Pamiętaj o swoich prawach pasażera. Jeżeli linia lotnicza nie zapewniła wyżywienia, a poniosłeś z tego tytułu koszty – zażądaj zwrotu. Możesz też być uprawniony do odszkodowania, jeżeli opóźnienie nie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami.”

Aktualizacja: 2021-12-30 09:49