Pomniejszanie czcionki Powiększanie czcionki Przycisk zmiany kontrastu

Black Friday & Cyber Monday
Konsumencie, nie zapominaj o swoich prawach!



„Black Friday” ewoluował w Polsce w o wiele dłuższe okresy promocyjne niż w jego ojczyźnie – Stanach Zjednoczonych. „Największe obniżki i wyprzedaże mogą być świetną okazją do zakupu produktów, ale też i pułapką” – przestrzega Małopolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, Joanna Jahn-Machowska. „Chcę rozwiać wątpliwości Konsumentów związane z ich prawami w tym okresie i zdementować nieprawdziwe przekazy, które jeszcze pojawiają się w przestrzeni publicznej, jak na przykład ten, że przecenionego towaru nie można reklamować” – dodaje.
Konsumencie, pamiętaj o swoich prawach. Masz prawo do:

  1. Zwrotu przecenionego towaru, zakupionego przez Internet.
    W ciągu 14 dni od otrzymania rzeczy możesz odstąpić od umowy bez podania przyczyny, czyli zrezygnować z zakupu. Następnie, w ciągu kolejnych 14 dni powinieneś odesłać towar, a sprzedający powinien zwrócić Ci pieniądze.
    Musisz pamiętać, że sprzedający może się wstrzymać ze zwrotem pieniędzy do czasu odebrania odesłanego towaru albo potwierdzenia jego odesłania.

    Inaczej jest z zakupami w sklepach stacjonarnych. Chociaż jest to często praktykowane, w takich sklepach sprzedający nie ma obowiązku przyjęcia zwracanego towaru, gdy po prostu się rozmyślisz albo kupisz komuś prezent, który nie trafi w gust odbiorcy. Zależy to wyłącznie od dobrej woli i praktyki sklepu.
    Warto więc wcześniej dopytać, czy w danym sklepie przyjmowane są zwroty, a jeśli tak – to na jakich warunkach. Sprzedający może określić termin zwrotu, obowiązek zachowania metki, zwracać pieniądze na kartę podarunkową itp.
  2. Reklamacji.
    W sklepach stacjonarnych i internetowych obowiązują te same zasady. Są w dodatku identyczne, jak dla towarów bez obniżki. Możesz reklamować towar z tytułu rękojmi lub gwarancji (o ile została udzielona).
    Rękojmia: w ciągu 2 lat
    lat od zakupu możesz reklamować towar, jeżeli jest niezgodny z umową, na ogólnych zasadach dotyczących reklamacji: możesz żądać wymiany, naprawy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy.
    Nie ma znaczenia, że kupiłeś rzecz przecenioną, ale jeżeli przyczyną obniżki była wada, o której wiedziałeś – nie może być ona podstawą reklamacji. Dla przykładu: zarysowanie na obcasie, które jest powodem obniżki ceny butów, nie jest podstawą do reklamacji. Ale jeżeli wystąpi w nich inna wada – np. rozkleją się mimo prawidłowego użytkowania – wtedy reklamacja może być jak najbardziej zasadna.
    Gwarancja: jest oświadczeniem dobrowolnym gwaranta, które określa jego obowiązki i Twoje prawa. Musi zawierać podstawowe informacje, jak np. nazwę i adres gwaranta, czas trwania gwarancji, czy Twoje uprawnienia. Może być zarówno mniej, jak i bardziej korzystna od rękojmi.
    Możesz wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, a wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. To do Ciebie należy decyzja, czy chcesz skorzystać z rękojmi czy z gwarancji.
  3. Informacji o obowiązującej cenie.
    Cena przy towarze ma być ceną ostateczną – po obniżce.
    Każdy towar powinien być oznaczony ceną zawierającą zarówno wszystkie podatki, jak i uwzględniającą obniżkę. Nie powinieneś być zmuszony do chodzenia po sklepie z kalkulatorem i obliczania, ile faktycznie zapłacisz za towar albo pytania o to personelu sklepu. Obecnie obowiązujące przepisy nie obligują sprzedających do podawana ceny towaru sprzed obniżki, aczkolwiek prowadzone są prace legislacyjne w celu wprowadzenia zmian w tym zakresie.
  4. Zakupu towaru po cenie korzystniejszej.
    Masz prawo kupić towar po cenie korzystniejszej
    , jeżeli cena naliczana przy kasie różni się od tej, która jest na metce czy wywieszce cenowej. Nie ma znaczenia powód różnicy, np. pominięcie naklejenia nowej ceny, złe zakodowanie w kasie, czy przeoczenie pracownika sklepu.
  5. Bezpłatnej pomocy dla Konsumentów.
    Bezpłatną pomoc konsumencką świadczy m.in. Inspekcja Handlowa.
    Prowadzimy postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich i przed Stałym Sądem Polubownym, udzielamy też porad prawnych.

Możesz się z nami skontaktować osobiście w naszej siedzibie w Krakowie przy ul. Ujastek 7, albo też telefonicznie pod numerem: 12 448-10-30, za pośrednictwem poczty e-mail na adres: sekretariat@krakow.wiih.gov.pl czy też przez ePUAP: /vkf2ix527j/SkrytkaESP

BF&CM: W prawym górny rogu znajduje się logo Inspekcji Handlowej, a w prawy dolnym odnośniki do strony internetowej www.krakow.wiih.gov.pl i mediów społecznościowych Facebook i Twitter. Na środku umieszczone jest zdjęcie postaci z torbami zakupowymi i napisami: SALE BLACK FRIDAY cyber monday. Po lewej znajduje się tekst: Inspekcja Handlowa przypomina prawa konsumentów vs. Black Friday i Cyber Monday.

W prawym górny rogu znajduje się logo Inspekcji Handlowej, a w prawy dolnym odnośniki do strony internetowej www.krakow.wiih.gov.pl i mediów społecznościowych Facebook i Twitter. Po lewej znajduje się zdjęcie słuchawki telefonicznej, a na prawo od niego tekst: Poradnik dla konsumentów 1. Kwestie zwrotu towaru 2. Reklamacje towarów 3. Oznaczanie ceną 4. Co gdy przy kasie naliczono wyższą należność? 5. Bezpłatna pomoc Inspekcji Handlowej dla konsumentów.

W prawym górny rogu znajduje się logo Inspekcji Handlowej, a w prawy dolnym odnośniki do strony internetowej www.krakow.wiih.gov.pl i mediów społecznościowych Facebook i Twitter. Na środku znajduje się tekst: Poradnik dla konsumentów 1. Możliwość zwrotu przecenionego towaru. W pierwszej kolejności należy odróżnić sposób zakupu: - internet: w ciągu 14 dni od otrzymania rzeczy Konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny, czyli zrezygnować z zakupu. Następnie, w ciągu kolejnych 14 dni powinien odesłać towar a sprzedający powinien zwrócić mu pieniądze., - sklepy stacjonarne: chociaż jest to często praktykowane, w takich sklepach sprzedający nie ma obowiązku przyjęcia zwracanego towaru, gdy Konsument po prostu się rozmyśli. Zwrot zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli i praktyki sklepu. 2. Możliwość reklamacji W sklepach stacjonarnych i internetowych obowiązują te same zasady. Są tożsame zarówno dla towarów nieprzecenionych i przecenionych. Konsument może reklamować towar z tytułu rękojmi lub gwarancji.

W prawym górny rogu znajduje się logo Inspekcji Handlowej, a w prawy dolnym odnośniki do strony internetowej www.krakow.wiih.gov.pl i mediów społecznościowych Facebook i Twitter. Na środku znajduje się tekst: Poradnik dla konsumentów 3. Obliczanie ceny Cena przy towarze ma być ceną ostateczną – po obniżce. 4. Wystąpienie wyższej należności przy kasie Konsument ma prawo kupić towar po cenie korzystniejszej, jeżeli cena naliczana przy kasie różni się od tej, która jest na metce albo była określona na półce. 5. Inspektorat Inspekcji Handlowej jest jedną z jednostek udzielających bezpłatnej pomocy dla konsumentów Prowadzimy postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich i przed Stałym Sądem Polubownym, udzielamy też porad prawnych. Można się z nami skontaktować: - osobiście w naszej siedzibie w Krakowie przy ul. Ujastek 7, - telefonicznie pod numerem: 12 448-10-30, za pośrednictwem poczty e-mail na adres: sekretariat@krakow.wiih.gov.pl, - przez ePUAP: /vkf2ix527j/SkrytkaESP

Aktualizacja: 2022-12-07 09:40